Just nu har vi inga aktiva tävlingar. Håll utkik framöver för fler kommande tävlingar.
Över 40 000 resenärer har upptäckt fördelarna med Mina sidor.
Aktuellt
Information gällande coronaviruset
Här sammanfattar vi information gällande coronaviruset covid-19 och hur det påverkar din resa med oss. Vi håller igång kollektivtrafiken för dig som måste resa. Om du kan, undv...Läs mer
Munskydd i kollektivtrafiken från 7 januari 2021
Från och med 7 januari rekommenderar Folkhälsomyndigheten att du använder munskydd när du reser med kollektivtrafiken under rusningstid.. Bär munskydd om du är född 2004 eller tidigare. D...Läs mer
Reskassan sänks till 10 % rabatt
Nu får du samma rabatt i reseappen som när du betalar din resa med resekort reskassa. 10 % rabatt! I samband med lanseringen av vår nya reseapp sänker vi dagens reskassa till 10 % rabatt. ...Läs mer
Om mina sidor
Mina sidor är enkelt, smidigt och ger dig 10 % rabatt!
När du köper eller laddar ditt resekort genom Mina sidor får du alltid 10 % rabatt eller extra värde.
Här kan du även när som helst - var som helst - utföra dina ärenden:
- Köpa kort
- Ladda kort och få rabatt
- Se saldo
- Spärra kort
- Tappa bort garanti
- Ansök om förseningsersättning
Därför ska du bli medlem på Mina sidor
När du blir medlem på Mina sidor får du 10 % rabatt/extra värde på din beställning, tävlingar, restips och mycket annat - helt utan kostnad!
På portalen kan du bland annat hålla koll på ditt saldo, ladda och köpa resekort, ta del av tappa bort garantin och få nyhetsbrev från oss via e-post, så att du alltid är uppdaterad om vad som händer inom Länstrafiken Kronoberg. Väljer du att ta del av nyhetsbrevet får du även unika erbjudanden från våra samarbetspartners varje månad.
Klicka här och bli medlem du också!
Tappa-bort-garanti
Denna garanti är en trygghet för dig som resenär. Om du tappar bort ett registrerat resekort och spärrar det, ersätts det med ett nytt. Det innehåll som fanns på det borttappade kortet när det spärrades överförs till ett nytt resekort som skickas till den adress du angivit vid registreringen av kontot.
Detta sker inom fem arbetsdagar. Genom att spärra ditt kort förhindras ytterligare resor på ditt kort och eventuell reskassa och/eller period flyttas över till ett nytt Resekort. Tänk på att en reskassa som understiger 10 kr inte skickas ut.
De resor du gör innan ersättningskortet har kommit dig tillhanda, betalar du själv.
För att spärra ditt kort klickar du på plustecknet bredvid Mina resekort högst upp på sidan, sedan klickar du på Spärra (orange ruta). För att kortet ska spärras så måste du skriva in ditt lösenord.
OBS! Denna process går ej att ångra.
Innan du spärrar ditt kort - glöm inte att se efter att adressen stämmer genom att klicka på ditt namn uppe i vänster hörn kommer du till "Mitt konto” och där kan du kontrollera alla uppgifter.
Användar- och försäljningsvillkor Mina sidor
Allmänt
Länstrafiken Kronoberg är en del av Region Kronoberg och är din avtalspart och den som säljer biljetter/produkter till dig.
Registrering
För att kunna använda de erbjudanden/tjänster som Länstrafiken Kronoberg tillhandahåller på Mina sidor med tillhörande e-handel krävs det att du som kund godkänner detta avtal och registrerar ett konto genom att lämna följande uppgifter:
- E-post
- Lösenord
- Förnamn
- Efternamn
- Personnummer
- Kommun
- Gatuadress
- Postnummer
- Ort
Region Kronoberg, där Länstrafiken Kronoberg är en förvaltning, är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar i samband med detta avtal och registrering. Behandlingen av alla personuppgifter sker i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning bl.a. i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR), se mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy: http://www.lanstrafikenkron.se/integritetspolicy
Att registrera ett konto på http://minasidor.lanstrafikenkron.se kostar ingenting men för att registrera dig och ta del av erbjudanden och tjänster på Mina sidor krävs det att du är 16 år eller äldre. För att kunna handla elektroniskt via internet krävs det att du har fyllt 18 år, i enlighet med 9 kap 1 § Föräldrabalken.
Betalning
För att genomföra ett köp eller en laddning av ditt Resekort kan du välja att betala på något av följande sätt:
- Bankkort
- Direktbetalning
- Swish
Bankkort
För att kunna betala med kort behöver Du ett konto- eller bankkort med VISA, MasterCard American Express eller Diners. För att kortet ska fungera i vår E-handel ska kortet vara utfärdat av en svensk bank. Vid betalning med bankkort länkas du vidare från beställningssidan till en sida där du fyller i dina kortuppgifter. Din beställning skickas via en betalväxel till kortutgivaren. Betalningen dras från ditt kortkonto/kontokredit på samma sätt som när du betalar med kortet i butik och inga extra avgifter tillkommer utöver din totalsumma i kassan. Länstrafiken Kronoberg lagrar inga kortnummer. Vår betalväxel är PCI-licensierad och betalningsflödet hanteras av vår betalningspartner Nets för att garantera en snabb och säker betalning, all information skickas krypterad via säkrade servrar (SSL). Vår partner Nets uppfyller kraven för PCI-DSS och följer den sekretess och säkerhet som banker och kortutgivare kräver för denna licensering.
Direktbetalning
För att kunna direktbetala ditt kort som köps eller laddas via minasidor.lanstrafikenkron.se behöver du ha internetkonto hos Handelsbanken, Nordea eller Swedbank. Direktbetalning innebär att du länkas vidare till din bank från beställningssidan här hos oss. Du loggar in på banken och signerar på samma sätt som när du betalar dina räkningar via internet. När du signerat din betalning dras beloppet direkt från ditt konto och du länkas tillbaka till oss. Tänk på att pengarna dras vid det tillfälle som du gör köpet, även om det är flera veckor tills Länstrafiken Kronobergs buss- eller tågkort börjar gälla. Mer information om direktbetalning kan du få från din bank.
Swish
För att kunna betala med Swish behöver du en smartphone med Swish-appen samt ett mobilt-BankID. När du betalar med Swish dras pengarna direkt från ditt bankkonto. Det finns åldersgränser för användning av Swish och den bestäms av bankerna. För mer information, kontakta din bank eller gå in på www.getswish.se
Bekräftelse
När betalningen godkänts visas en bekräftelse på din skärm. Vi skickar även en bekräftelse till den e-postadress du har uppgett vid beställningen.
Leveranstid – köp av nytt Resekort
Ditt/din beställda Resekort levereras senast tre (3) arbetsdagar efter din beställning till den adress du har angett på Mina sidor. Du kan lägga fler olika Resekort i samma beställning. Leveranstiden kan bli något längre under storhelger. Alla försändelser skickas med A-post.
Leveranstid – laddning av befintligt Resekort
En laddning av ett befintligt Resekort görs via minasidor.lanstrafikenkron.se och skickas efter godkänd betalning vidare till vårt biljettsystem. Observera att det kan ta upp till 24 timmar innan laddningen finns tillgänglig i biljettsystemet.
När din laddning finns tillgänglig aktiveras den nästa gång du använder Resekortet:
• För reskassa sker detta när du använder kortet att betala med.
• För period sker detta när du använder kortet ombord på buss eller håller det mot en kortläsarstolpe på perrongen före resa med tåg.
En laddning kan endast aktiveras i Kronobergs län och i utrustning tillhörande Länstrafiken Kronoberg. Laddningen kan aktiveras upp till 365 dagar efter inköpsdatumet.
Priser
Priserna för Länstrafiken Kronobergs produkter anges i svenska kronor och inkluderar moms (6 %) om inget annat anges. Länstrafiken Kronoberg förbehåller sig rätten att ändra priserna på minasidor.lanstrafikenkron.se utan förgående avisering.
Transportrisk
Länstrafiken Kronoberg står för risken om produkten skadas eller kommer bort under transporten till dig. Om detta inträffar ombeds du kontakta vår kundtjänst som hjälper dig att få ett nytt Resekort. Resekort som har kommit bort eller blivit skadade spärras omgående för vidare användning.
Ångerrätt
Lagstadgad ångerrätt, enligt Distansavtalslagen (2005:59), är inte tillämplig på avtal som avser transporter varför köp av Länstrafiken Kronobergs Resekort inte medför någon ångerrätt. Däremot gäller Länstrafiken Kronobergs regler för återköp enligt nedan:
Fel, ändring, försening, återköp och förlorade kort
Resenär ansvarar själv för förlorat eller förstört buss- eller tågkort. Resekort Period eller Reskassa som skadats på grund av tekniskt fel från Länstrafiken Kronobergs sida återladdas utan kostnad mot uppvisande av kort och kvitto. Resekort Reskassa återlöses ej. Utfärdat Resekort Period återlöses före giltighetsperiodens start på Länstrafiken Kronobergs Kundcenter. En expeditionsavgift på 50 kronor tas ut.
Ändring av Resekort
Ändring av startdatum, byte av zoner eller byte till dyrare kort får göras före giltighetsdatum utan expeditionsavgift. Den nya tiden ska ligga inom en månad. Vid byte till periodkort av lägre valörer betraktas detta som en vanlig återlösen, det vill säga en expeditionsavgift på 50 kronor om det sker före giltighetstidens början.
Periodkort med påbörjad giltighetsperiod återlöses på Kundcenter enligt följande:
Giltighetsdag |
Återbetalning i % av kortets värde |
1 |
80% |
2 |
60% |
3 |
50% |
4 |
40% |
5 |
30% |
6 |
20% |
7 |
10% |
Är kortet felaktigt eller försenat ber vi dig ta kontakt med oss på telefon 0771-76 70 76, eller via e-post: kundcenter@lanstrafikenkron.se
Förlorat Resekort
Du som kund (resenär) ansvarar själv för förlorat eller förstört Resekort. Förlorat Resekort med Reskassa- eller periodprodukt ersätts inte av Länstrafiken Kronoberg om inte kortet registrerats på ’Mina sidor’, och därmed kan dra nytta av den s k ”tappa-bort-garantin”. Tappa-bort-garantin innebär att när ett registrerat Resekort spärras ersätts det med ett nytt med samma innehåll som fanns på Resekortet vid den tidpunkt då det spärrades. Ett nytt Resekort skickas hem till den adress som finns registrerad på den användare som spärrade kortet i fråga. Detta sker inom fem arbetsdagar. Genom att spärra (denna process går ej att ångra) ditt kort förhindras ytterligare resor på ditt kort och eventuell reskassa och/eller period flyttas över till ett nytt Resekort. Tänk på att en reskassa som understiger 10 kr inte skickas ut.
De resor du gör innan ersättningskortet har kommit dig tillhanda, betalar du själv. Innan du spärrar ditt kort - glöm inte att se efter att adressen stämmer under "Min profil" som inloggad.
Skadat Resekort
Resekort Period som skadats på grund av tekniskt fel från Länstrafiken Kronobergs sida återladdas utan kostnad mot uppvisande av Resekort och kvitto.
Tvist
Tvist med anledning av detta avtal och villkor skall avgöras enligt svensk rätt och svensk allmän domstol. Vid tvist med privatperson har Länstrafiken Kronoberg som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.
Missbruk
Länstrafiken Kronoberg kan komma att blockera person från vidare användning av denna tjänst om tjänsten missbrukas.
Allmänna Resevillkor
Vid köp av biljett godkänner Du som resenär Länstrafiken Kronobergs Resevillkor vilka finns att läsa här:
http://www.lanstrafikenkron.se/resevillkor-buss-och-tag
Avtal
När du registrerar dig som kund på Mina sidor hos Länstrafiken Kronoberg (http://minasidor.lanstrafikenkron.se) godkänner du villkoren i detta avtal samt att Region Kronoberg behandlar dina personuppgifter enligt gällande lagstiftning, Dataskyddsförordningen (GDPR).
Kontaktinformation
Länstrafiken
Region Kronoberg
351 88 Växjö
Tel: 0771-76 70 76
E-post: kundcenter@lanstrafikenkron.se
Org.nr: 232100-0065
Integritetspolicy upprättad i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR)
Innehållsförteckning
- Bakgrund
- Definitioner
- Sammanställning över Behandlingen av dina Personuppgifter
- Varför Behandlar vi dina Personuppgifter?
- Vilka Personuppgifter Behandlas och enligt vilken laglig grund?
- Appen
- Marknadsföring
- Mina Sidor
- Företagsportalen
- Vid kundtjänst och service
- För att efterleva lagkrav
- Barns Personuppgifter
- Sociala plattformar
- Hur länge sparas dina Personuppgifter?
- Dina rättigheter
- Samtycke till Behandling av Personuppgifter
- Till vilka överför vi dina Personuppgifter?
- Hur skyddar vi dina Personuppgifter?
- Cookies
- Tillsyn och efterlevnad
- Tredjepartsvillkor
- Ändring av Integritetspolicyn
- Hur kommer du i kontakt med oss?
1. Bakgrund
Vi värnar om din integritet. Denna policy (”Integritetspolicy”) har utformats för att medvetandegöra dig om att Region Kronoberg där Länstrafiken Kronoberg är en förvaltning (”Länstrafiken”, ”vi”, ”oss”) behandlar dina personuppgifter på ett lagligt, ändamålsenligt och säkert sätt.
Integritetspolicyn beskriver när, hur och varför vi samlar in, använder, lämnar ut och lagrar personuppgifter samt vilka rättigheter du har enligt bestämmelserna i EU:s dataskyddsförordning (EU) 2016/679 med tillhörande genomförandeförfattningar och kompletterande författningar om dataskydd (”Dataskyddsreglerna”).
Integritetspolicyn gäller (i) då Länstrafiken tillhandahåller sina tjänster till dig eller det företag du arbetar för eller på uppdrag av i samband med köp och beställning, (ii) vid utskick av nyhetsbrev, (iii) vid marknadsföring, (iv) i all övrig kontakt med Länstrafiken i samband med att du besöker vår webbplats www.lanstrafikenkron.se (”Webbplatsen”) eller använder vår app ”Länstrafiken Kronoberg”, som drivs av ”MobiTime” (”Appen”), (v) vid förfrågningar eller övrig kontakt med oss via e-post, telefon eller sociala plattformar samt (vi) vid registrering och användning av ”Mina Sidor” eller ”Företagsportalen”.
Region Kronoberg, org. nr 232100-0065, 351 88 Växjö, där Länstrafiken är en förvaltning, är personuppgiftsansvarig för den behandling av dina personuppgifter som sker i enlighet med denna Integritetspolicy.
2. Definitioner
I denna Integritetspolicy avser begreppet ”personuppgift” information som kan hänföras till en identifierad eller en identifierbar fysisk person, t.ex. namn, adress, personnummer, e-postadress, telefonnummer och IP-adress (”Personuppgifter”).
I denna Integritetspolicy beskriver vi hur vi behandlar dina Personuppgifter. Med begreppet ”behandling” avses exempelvis att vi registrerar, lagrar, skickar och på andra sätt använder dina Personuppgifter på det sätt som beskrivs i denna Integritetspolicy (”Behandling”).
3. Sammanställning över Behandlingen av dina Personuppgifter
Nedan följer en sammanställning över den Behandling av Personuppgifter vi utför. Vi beskriver även Behandlingen utförligt i punkt 4, 5 och 8 i denna Integritetspolicy.
4. Varför Behandlar vi dina Personuppgifter?
Länstrafiken Behandlar dina Personuppgifter för olika ändamål.
Huvudsakligen sker Behandlingen i syfte att:
- Tillhandahålla och administrera tjänster och i övrigt uppfylla det avtal som ingåtts med dig eller det företag du arbetar för eller på uppdrag av i samband med köp eller beställning av tjänst eller produkt;
- Möjliggöra allmän kundvård (kvalitetsarbete, statistik, marknads- och kundanalys samt affärsutveckling) support och kundservice, t.ex. när du kontaktar vår kundtjänst via e-post, telefon, sociala plattformar eller via formulär på vår Webbplats;
- Lämna information och marknadsföring per post eller via sociala plattformar avseende våra tjänster;
- Förhindra bedrägerier och riskhantering; och
- Följa tillämplig lagstiftning.
För dig som har ett konto på Mina Sidor eller Företagsportalen, Behandlar Länstrafiken, utöver vad som angivits ovan, dina Personuppgifter även i syfte att:
- Administrera ditt konto på Mina Sidor och Företagsportalen;
- Tillhandahålla ”tappa-bort-garantin” som ersätter dig för resekort som registrerats och sedan tappats bort;
- Ge relevant information och erbjudanden genom utskick av nyhetsbrev; och
- För att administrera ditt deltagande i tävlingar och kampanjer.
Vi Behandlar endast de Personuppgifter som är nödvändiga för de ändamål som beskrivs i denna Integritetspolicy. Vilka Personuppgifter vi samlar in om dig beror bland annat på vilken eller vilka av våra tjänster vi tillhandahåller till dig eller det företag du arbetar på eller på uppdrag av.
Utöver de Personuppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in vid tillhandahållandet av våra tjänster, kan vi också komma att samla in Personuppgifter från tredje part. Dessa tredje parter varierar från tid till annan men inkluderar bland annat leverantörer av adressuppgifter från offentliga register för att vara säkra på att vi har rätt adressuppgifter.
När du blir ombedd att lämna Personuppgifter till oss, t.ex. vid köp av en tjänst, kan du välja att inte göra detta. För det fall du väljer att inte ange uppgifter som är nödvändiga för att få tillgång till en viss tjänst, kan det leda till att vi inte kan tillhandahålla våra tjänster till dig. Du kan dock alltid använda Appen anonymt. Detta dock med begränsad funktionalitet.
5. Vilka Personuppgifter Behandlas och enligt vilken laglig grund?
Nedan angivna personuppgifter Behandlas av oss, för ändamål som framgår av punkt 4 ovan.
- 5.1 APPEN
De Personuppgifter vi Behandlar i Appen är:
- Betalningsuppgifter;
- Telefonnummer;
- I förekommande fall telefonnummer på vän; och
- IP-adress och information om din användning av Appen.
Behandlingen av Personuppgifter är nödvändig för att Länstrafiken ska kunna tillhandahålla försäljning och leverans av tjänster och därmed fullgöra avtalet med dig, samt med stöd av allmänt intresse av att kunna administrera Appen och förbättra användarupplevelsen vid användning av Appen. Detta då Länstrafikens uppgift är att tillhandahålla kollektivtrafik till allmänheten på ett tillfredställande sätt.
- 5.2 MARKNADSFÖRING
De Personuppgifter vi Behandlar för att marknadsföra våra tjänster till dig eller det företag du arbetar för eller på uppdrag av är:
- För- och efternamn;
- Adress;
- Personnummer;
- E-postadress; och
- IP-adress.
I samband med registrering av konto på Mina Sidor eller Företagsportalen kan du aktivt välja om du önskar erhålla utskick av nyhetsbrev. Nyhetsbreven består av information samt erbjudanden som vi bedömer att du kan vara intresserad av och som är förmånliga för dig.
Denna Behandling baserar vi på att du givit oss ditt samtycke till att Behandla dina Personuppgifter för detta specifika ändamål.
Vi kan också komma att skicka direktmarknadsföring med information, erbjudanden och kampanjer via brev till dem som inte har ett registrerat konto på Mina Sidor eller Företagsportalen. Denna Behandling av dina Personuppgifter görs med stöd i den lagliga grunden om allmänt intresse, detta då Länstrafiken har en lagstadgad skyldighet att tillhandahålla kollektivtrafik och tillse att information om kollektivtrafiken och dess användning når ut till allmänheten.
Du har alltid rätt att kontakta oss om du inte önskar motta marknadsföring eller genom att avanmäla dig genom att följa länken i utskicken eller via ditt användarkonto på Mina Sidor och/eller Företagsportalen ange att du inte längre önskar motta nyhetsbrev eller liknande marknadsföring.
- 5.3 MINA SIDOR
De Personuppgifter vi Behandlar då du skapar konto och/eller vid genomförandet av ett köp eller beställning på Mina Sidor är:
- För- och efternamn;
- Personnummer;
- E-postadress;
- Adress;
- Betalningsuppgifter;
- Kortnummer;
- Lösenord;
- Order- och köphistorik; och
- IP-adress och information om din användning av Webbplatsen.
Behandlingen av Personuppgifterna är nödvändig för att Länstrafiken ska kunna tillhandahålla försäljning och leverans av tjänster samt för att administrera ditt konto på Mina Sidor och därmed fullgöra avtalet med dig.
Du kan alltid själv kontrollera vilka uppgifter du har lämnat genom menyvalet ”Mitt konto” på Mina Sidor.
- 5.4 FÖRETAGSPORTALEN
De Personuppgifter vi Behandlar då du skapar konto på Företagsportalen är:
- För- och efternamn;
- E-postadress;
- Lösenord;
- Faktura- och leveransadress;
- Kortnummer; och
- IP-adress och information om din användning av Webbplatsen.
Behandlingen av Personuppgifterna är nödvändig för att Länstrafiken ska kunna tillhandahålla försäljning och leverans av tjänster samt för att administrera ditt konto på Företagsportalen och därmed fullgöra avtalet med dig eller det företag du arbetar på eller på uppdrag av.
Du kan alltid själv kontrollera vilka uppgifter du har lämnat genom menyvalet ”Företagets konto” på Mina Sidor.
- 5.5 VID KUNDTJÄNST OCH SERVICE
De Personuppgifter vi Behandlar då du kommunicerar med oss är:
- För- och efternamn;
- E-postadress;
- Telefonnummer;
- Personnummer;
- Kundnummer;
- Användarid;
- Biljettnummer;
- Ordernummer;
- Kontonummer;
- Uppgifter om eventuellt köp och/eller klagomål;
- Korrespondens; och
- IP-adress.
Behandlingen av Personuppgifterna är nödvändig för att Länstrafiken ska kunna tillhandahålla en god service och god kundvård via vår kundtjänst och för att kunna utreda eventuella klagomål, omboka resor, möjliggöra återköp, återbetalningar och ersätta förlorat resekort och därmed fullfölja avtalet med dig. Om du inte har något avtal med oss baserar vi vår Behandling av dina Personuppgifter på den lagliga grunden om allmänt intresse av att tillhandahålla information och kundservice till de som nyttjar den allmänna kollektivtrafiken.
- 5.6 FÖR ATT EFTERLEVA LAGKRAV
Vissa av de Personuppgifter som Länstrafiken samlar in Behandlas för att kunna uppfylla rättsliga förpliktelser enligt tillämplig lag, domar eller myndighetsbeslut. Sådana krav kan till exempel avse krav som följer av Lag (1997:614) om kommunal redovisning, Arkivlagen (1990:782) och Arkivförordningen (1991:446). Personuppgifter som Behandlas för att Länstrafiken ska kunna uppfylla sina rättsliga förpliktelser är normalt sett:
- För- och efternamn;
- Personnummer;
- Telefonnummer;
- Betalningshistorik;
- E-postadress;
- Korrespondens; och
- Uppgifter om eventuellt köp, t.ex. vilken tjänst du har köpt och eventuella klagomål på tjänsten.
6. Barns Personuppgifter
Länstrafiken samlar inte avsiktligt in Personuppgifter från barn under 16 år om inte denna Behandling föregåtts av vårdnadshavarens godkännande. Om vi upptäcker att ett barn under 16 år har givit oss Personuppgifter utan vårdnadshavarens godkännande, raderar vi omedelbart dessa. Om du blir medveten om att ett barn har tillhandahållit sina Personuppgifter till oss utan samtycke från vårdnadshavare, vänligen kontakta oss så att vi kan vidta nödvändiga åtgärder.
7. Sociala plattformar
Länstrafiken använder sig av Facebook, Instagram och Twitter som kanaler för att komma i kontakt med våra kunder samt marknadsföra och informera om våra tjänster. I samband med detta är Länstrafiken personuppgiftsansvarig för publiceringar och information som innehåller Personuppgifter och som görs på de sociala plattformarna av dig som användare i form av exempelvis kommentarer, bilder och filmklipp. Länstrafiken tillåter inte att kränkande innehåll publiceras på våra sociala plattformar. Vi omber våra användare att rapportera opassande innehåll till oss så att vi kan tillse att sådant innehåll inte förekommer. Länstrafiken kan således även utifrån vad vi bedömer som nödvändigt komma att ta bort innehåll på de sociala plattformarna.
8. Hur länge sparas dina Personuppgifter?
Dina Personuppgifter sparas endast så länge som det finns behov av att spara dem för att fullgöra de ändamål som Personuppgifterna samlades in för i enlighet med denna Integritetspolicy. Vi Behandlar dina Personuppgifter så länge som det behövs för att vi ska kunna fullgöra vårt åtagande, dvs. tillhandahålla tjänster till dig, din arbetsgivare eller det företag du arbetar på uppdrag av, fakturera för tjänsterna, omboka och återbetala resor, hantera klagomål eller utövande av ångerrätt och reklamation m.m.
Om du har registrerat dig på Mina Sidor och Företagsportalen Behandlar Länstrafiken Personuppgifterna fram till dess att du avregistrerar ditt konto eller annars, begär att vi ska radera vissa Personuppgifter. Begäran om att du önskar helt avregistreras från Mina Sidor kan göras skriftligen till oss eller genom besök på vårt Kundcenter.
Om du har laddat ner vår App, Behandlar Länstrafiken Personuppgifterna fram till dess att du raderar Appen.
Personuppgifter som lämnas till oss när vi tillhandahåller service, support och kundtjänst Behandlas under varierande tid, beroende på vad ärendet gäller. Personuppgifterna lagras under mellan 6-36 månader efter att ditt ärende hos oss är avslutat.
Om du har lämnat ditt samtycke till att erhålla nyhetsbrev i samband med registrering av konto på Mina Sidor eller Företagsportalen, Behandlar Länstrafiken dina Personuppgifter för det ändamålet fram till dess att du antingen återkallar ditt samtycke eller avregistrerar ditt konto på Mina Sidor eller Företagsportalen. Samtycket återkallar du genom att (i) kontakta oss och skriftligt invända mot Behandlingen eller (ii) följa länken i utskicken eller via ditt användarkonto på Mina Sidor och/eller Företagsportalen kan du ange att du inte längre önskar motta nyhetsbrev.
Personuppgifter för övriga marknadsföringsändamål sparas så länge som du inte aktivt har emotsatt dig Behandlingen. Om du inte önskar att vi sparar Personuppgifter för marknadsföringsändamål är du välkommen att kontakta oss och skriftligt invända mot detta.
För att möjliggöra för Länstrafiken att uppfylla de rättsliga förpliktelser som följer av tillämplig lag eller för att kunna bevaka våra rättsliga intressen kan vi komma att spara Personuppgifterna under en längre tid. Personuppgifterna sparas dock aldrig längre än vad som är nödvändigt eller lagstadgat för respektive syfte.
9. Dina rättigheter
Du har rätt att få information om den Behandling av dina Personuppgifter vi utför. Nedan följer en sammanställning av de rättigheter som du kan göra gällande genom att kontakta oss. Kontaktinformation till oss hittar du i slutet av denna Integritetspolicy.
Rätt till tillgång
Du har rätt att kostnadsfritt begära information om den Behandling som vi genomför avseende dina Personuppgifter. Du har även rätt att få en kopia av de Personuppgifter vi Behandlar om dig. Denna begäran ska inges skriftligen till oss med förtydligande om vilken information du önskar ta del av. Vi kommer att besvara din förfrågan utan onödigt dröjsmål. Om vi inte kan uppfylla dina önskemål om tillgång till de uppgifter din begäran avser, lämnar vi en motivering till detta. Kopian av dina Personuppgifter skickas till din folkbokföringsadress såvida inte annat skriftligt överenskommits. För att säkerställa din identitet vid en förfrågan från dig kan vi komma att begära ytterligare information från dig.
Rätt till rättelse
Huvudansvaret för att de Personuppgifter vi Behandlar är korrekta åvilar Länstrafiken såsom personuppgiftsansvarig. Om du meddelar oss att de Personuppgifter som du lämnat inte längre är korrekta, kommer vi snarast att rätta, blockera eller radera sådana Personuppgifter.
Rätt till radering
Du har rätt att begära att Länstrafiken, utan onödigt dröjsmål, raderar dina Personuppgifter. Personuppgifter ska raderas i följande fall:
- om Personuppgifterna inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för,
- om du återkallat ditt samtycke och Behandlingen endast grundar sig på samtycke som laglig grund,
- om Behandling sker för direktmarknadsföring och du motsätter dig att dina Personuppgifter behandlas för detta ändamål,
- om du motsätter dig Behandling av Personuppgifter som sker efter en intresseavvägning och ditt intresse väger tyngre än vårt,
- om dina Personuppgifter inte har Behandlats i enlighet med Dataskyddsreglerna, eller
- om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet.
Det kan finnas skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera samtliga av dina Personuppgifter. Dessa skyldigheter följer av tillämplig lagstiftning inom t.ex. redovisning, bokföring och arkivering. Om vissa Personuppgifter inte kan raderas på grund av tillämplig lagstiftning kommer vi att tillse att Personuppgifterna endast kan användas i syfte att uppfylla sådana legala skyldigheter och inte för några andra syften.
Rätt till begränsning
Du har rätt att begära att Länstrafiken tillfälligt ska begränsa Behandlingen av dina Personuppgifter. En sådan begränsning kan begäras i följande fall:
- om du anser att de Personuppgifter vi har om dig inte är korrekta och att du i samband med det begärt rättelse,
- när den Behandling som utförs av dina Personuppgifter inte är förenlig med reglerna i Dataskyddsreglerna men du ändå inte vill att dina Personuppgifter ska raderas utan i stället begränsas, och
- när vi inte längre behöver dina Personuppgifter för ändamålen med vår Behandling men då du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara ett rättsligt anspråk.
Om du har invänt mot Behandlingen av dina Personuppgifter får användningen av Personuppgifterna begränsas under tiden som utredning sker. Vid begränsning av dina Personuppgifter kommer Länstrafiken endast att lagra dina Personuppgifter och vid ytterligare Behandling inhämta ditt samtycke.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att, för det fall vi Behandlar dina Personuppgifter med ditt samtycke eller för att fullgöra avtalsförpliktelse med dig, kräva att vi tillhandahåller samtliga Personuppgifter som vi har om dig och som Behandlas på ett automatiserat sätt, i ett maskinläsbart format, vilket t.ex. kan vara en Excelfil eller en CSV-fil. Om det är tekniskt möjligt har du vidare rätt att begära att vi överför dina Personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.
Rätt till invändning
Du har rätt att invända mot vår Behandling av dina Personuppgifter om Behandlingen sker med stöd av en intresseavvägning. Länstrafiken kommer i dessa fall be dig specificera vilken Behandling du invänder mot. Om du invänder mot någon Behandling kommer vi endast att fortsätta med Behandlingen av dina Personuppgifter om det finns berättigade skäl till Behandlingen som väger tyngre än dina intressen.
10. Samtycke till Behandling av Personuppgifter
Har du efterfrågat att erhålla nyhetsbrev eller liknande marknadsföring baserar vi Behandlingen av dina kontaktuppgifter på ditt samtycke. Du bestämmer själv om du vill ge ditt samtycke till den avsedda Behandlingen och när du vill återkalla ditt samtycke till sådan Behandling. Om du önskar återkalla ditt samtycke till sådan Behandling följer du länken i utskicket eller via ditt användarkonto på Mina Sidor och/eller Företagsportalen, kan du ange att du inte längre önskar motta nyhetsbrev.
11. Till vilka överför vi dina Personuppgifter?
För att tillhandahålla vissa av våra tjänster anlitar vi utvalda tredje parter. Det medför att vi delar en del av de Personuppgifter som vi samlat in om dig med dessa, t.ex. till Länstrafikens samarbetspartners samt leverantörer av kort- och kommunikationstjänster och andra som tillhandahåller tjänster till Länstrafiken. Länstrafiken vidtar i samband med sådan delning eller överföring av dina Personuppgifter tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina Personuppgifter hanteras på ett säkert och tryggt sätt. Dessa utvalda tredje parter kommer endast att Behandla dina Personuppgifter på sätt som följer av denna Integritetspolicy och för att uppfylla något eller några av de ändamål som anges i denna Integritetspolicy. Länstrafiken ansvarar gentemot dig att dessa tredje parter Behandlar dina Personuppgifter på ett korrekt och lagligt sätt.
Länstrafiken kan komma att överföra dina Personuppgifter till land utanför EU/EES, om någon av Länstrafikens leverantörer eller samarbetspartners befinner sig där. Om Personuppgifter överförs till något land utanför EU/EES, kommer Länstrafiken vidta åtgärder för att se till att Personuppgifterna fortsätter vara skyddade och även vidta de åtgärder som krävs för att på lagligt sätt överföra Personuppgifter till länder utanför EU/EES.
Vi kommer att lämna ut dina Personuppgifter om det krävs enligt lag eller om vi, som företag, rimligen anser att utlämnandet är nödvändigt för att skydda vårt företags rättigheter och/eller för att åtlyda ett domstolsbeslut eller följa utslaget i en rättsförhandling eller rättslig process. Vi kommer dock att göra vad vi kan för att se till att dina Personuppgifter även i fortsättningen är skyddade.
Länstrafiken kommer inte såsom verksamheten bedrivs i dagsläget att sälja dina Personuppgifter till tredje part om vi inte först fått ditt godkännande. Dock kan vi, för det fall att Länstrafiken beslutar att sälja, köpa, gå samman med annat bolag eller annan organisation, eller på annat sätt omorganisera affärsverksamheten, överföra dina Personuppgifter till potentiella eller faktiska köpare och deras eventuella rådgivare.
12. Hur skyddar vi dina Personuppgifter?
För att skydda din personliga integritet, upptäcka, förhindra och begränsa risk för hackerangrepp etc., vidtar Länstrafiken en rad tekniska och organisatoriska informationssäkerhetsåtgärder. Länstrafiken vidtar även åtgärder för att skydda dina Personuppgifter mot obehörig åtkomst, missbruk, avslöjande, förändringar och förstörelse. Länstrafiken tillser att åtkomst till dina Personuppgifter endast ges till personal som behöver det för fullgörandet av sina arbetsuppgifter samt att de iakttar konfidentialitet enligt Länstrafikens tillämpliga policys och rutiner.
13. Cookies
Vi använder oss av cookies på Webbplatsen. Du hittar mer information om hur vi behandlar cookies i vår Cookie-policy.
14. Tillsyn och efterlevnad
Om du är missnöjd med hur dina Personuppgifter har Behandlats eller anser att dina Personuppgifter har Behandlats i strid med Dataskyddsreglerna kan du i första hand kontakta vårt dataskyddsombud. Kontaktuppgifter till vårt dataskyddsombud hittar du i slutet av denna Integritetspolicy. Du kan också lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten, för närvarande Datainspektionen. Du finner mer information om hur du kan göra detta på www.datainspektionen.se.
Länstrafiken utvärderar årligen denna Integritetspolicy.
15. Tredjepartsvillkor
Länstrafikens tjänster kan i vissa fall vara föremål för tredje parts villkor. Länstrafiken är inte ansvarig för sådana tredje parters användning av dina Personuppgifter då dessa är ensamt personuppgiftsansvariga och svarar för Behandlingen av dina Personuppgifter. Således är det viktigt att du beaktar och läser igenom de villkor som gäller hos tredje part, bland annat i samband med användandet av vår betalningstjänst samt tjänst för leverans av biljett som du beställt av oss där eventuellt kreditinstitut och fraktbolag behandlar dina Personuppgifter i enlighet med sina egna villkor. Detsamma gäller om det finns en länk på Webbplatsen som länkar till andra webbplatser.
16. Ändring av Integritetspolicyn
Länstrafiken förbehåller sig rätten att ändra i denna Integritetspolicy när vi bedömer att detta är nödvändigt för att uppfylla tillämplig lag. Sådana ändringar är framförallt påkallade vid eventuella lagändringar, med anledning av uttalanden från tillsynsmyndighet eller andra organ som utger yttranden med anledning av Dataskyddsreglerna. Vidare kommer denna Integritetspolicy att uppdateras när det behövs med anledning av ändringar i vår verksamhet.
Om Länstrafiken vidtar större ändringar i denna Integritetspolicy eller ändringar gällande hur vi Behandlar dina Personuppgifter, informeras du om detta innan ändringen börjar gälla.
17. Hur kommer du i kontakt med oss?
Om du har frågor med anledning av denna Integritetspolicy eller gällande Behandling av dina Personuppgifter, önskar göra en begäran i enlighet med Integritetspolicyn eller om du vill anmäla överträdelse av denna Integritetspolicy m.m. är du välkommen att kontakta oss.
Region Kronoberg,
Länstrafiken,
Org. nr: 232100-0065
Besöksadress:
Nygatan 20,
352 31 Växjö
Dataskyddsombud:
E-post: dataskyddsombud@kronoberg.se
Tel nr: 0470-58 80 00
Postadress:
Region Kronoberg,
Dataskyddsombud,
351 88 Växjö
Denna Integritetspolicy publicerades 2018-05-23.