Köpvillkor för e-handel hos Länstrafiken Kronoberg

Dessa köpvillkor tillämpas för köp av Länstrafiken Kronobergs buss- och tågkort via www.lanstrafikenkron.se på Internet.


Säkerhet kring personuppgifter
Länstrafiken Kronoberg är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du lämnar i samband med beställning och betalning av Länstrafiken Kronobergs buss- och tågkort.

De personuppgifter som du lämnar för dig och, i förkommande fall, annan resenär, såsom namn, adress, postnummer, telefonnummer, e-postadress och uppgift om bank används för att kunna bekräfta ditt köp och genomföra försäljningen av Länstrafiken Kronobergs buss- och tågkort till dig via denna webbplats.

Du måste enligt lag ha fyllt 18 år för att handla elektroniskt via Internet. Denna lag gäller även för köp av Länstrafiken Kronobergs buss- och tågkort.

Länstrafiken Kronoberg upprätthåller tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifter. Du har rätt att få information om behandlingen av dina personuppgifter samt att begära att felaktiga uppgifter rättas. Om du har önskemål om information eller att en uppgift rättas kan du kontakta Länstrafiken Kronoberg på nedan angivna adresser eller telefonnummer.

Länstrafiken
Region Kronoberg
351 88 Växjö
Tel: 0470-58 32 80
Momsregistreringsnummer: SE232100006501
minasidor@lanstrafikenkron.se

Betalning
För att kunna köpa Länstrafiken Kronobergs buss- och tågkort via www.lanstrafikenkron.se behöver du tillgång till en dator med Internetuppkoppling. Du kan välja mellan två betalningssätt: kortbetalning online eller via ditt Internetkonto hos din bank.

Kortbetalning
För att kunna betala med kort behöver du ett konto- eller bankkort med VISA, MasterCard, American Express eller Diners. För att fungera för vår E-butik ska kortet vara utfärdat av en svensk bank.

Vid kortbetalning länkas du vidare från beställningssidan till en sida där du fyller i dina kortuppgifter. Din beställning skickas då via vår betalväxel till kortutgivaren.

Betalningen dras från ditt kortkonto/kontokredit på samma sätt som när du betalar med kortet i butik.

Vår betalväxel är PCI-licensierad och vi följer den sekretess och säkerhet som bankerna och kortutgivarna kräver för denna licensering.

Direktbetalning
För att kunna direktbetala ditt kort här på www.lanstrafikenkron.se behöver du ha internetkonto hos Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank.

Direktbetalning innebär att du länkas vidare till din bank från beställningssidan här hos oss. Du loggar in på banken och signerar på samma sätt som när du betalar dina räkningar via internet.

När du signerat din betalning dras beloppet direkt från ditt konto och du länkas tillbaka till oss.

Tänk på att pengarna dras vid det tillfälle som du gör köpet, även om det är flera veckor tills Länstrafiken Kronobergs buss- eller tågkort börjar gälla.

Mer information om direktbetalning kan du få från din bank. För närvarande är Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea anslutna för denna betalmetod.

Priser
Priserna på våra produkter anges i svenska kronor och inkluderar moms, om inget annat anges. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna i E-butiken utan föregående avisering.

Leveranstid
Vi skickar kortet hem till dig inom tre arbetsdagar efter din beställning. Leveranstiden kan bli något längre runt storhelger.

Laddningar
Din laddning aktiveras nästa gång du använder Resekortet:

  • för reskassa sker detta när du använder kortet att betala med.
  • för period sker detta när du använder kortet i buss eller håller det mot en kortläsarstolpe.
  • Laddningen kan aktiveras upp till 365 dagar efter inköpsdatum. En laddning kan endast aktiveras i Kronobergs län och i utrustningar tillhörande Länstrafiken Kronoberg. Tänk på att det kan ta upp till 24 timmar innan laddningen finns tillgänglig i systemet.

    Bekräftelse
    Så snart betalningen godkänts visas en bekräftelse på din skärm. Vi skickar även en bekräftelse till den e-postadress du har uppgett vid beställningen.

    Ångerrätt
    Lagstadgad ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59), är inte tillämplig på avtal som avser transporter varför köp av Länstrafiken Kronobergs buss- och tågkort inte medför någon ångerrätt. Däremot gäller Länstrafiken Kronobergs regler för återköp enligt nedan.

    Fel, försening, återköp och förlorade kort
    Resenär ansvarar själv för förlorat eller förstört buss- eller tågkort. Resekort Period eller Reskassa som skadats på grund av tekniskt fel från Länstrafiken Kronobergs sida återladdas utan kostnad mot uppvisande av kort och kvitto. Resekort Reskassa återlöses ej. Utfärdat Resekort Period återlöses före giltighetsperiodens start på Länstrafiken Kronobergs Kundcenter. En expeditionsavgift på 50 kronor tas ut.

    Ändring av startdatum, byte av zoner eller byte till dyrare kort får göras före giltighetsdatum utan expeditionsavgift. Den nya tiden ska ligga inom en månad. Vid byte till periodkort av lägre valörer betraktas detta som en vanlig återlösen, det vill säga en expeditionsavgift på 50 kronor om det sker före giltighetstidens början.


    Periodkort med påbörjad giltighetsperiod återlöses på Kundcenter enligt följande:


    Giltighetsdag

    Återbetalning i % av kortets värde

    1

    80%

    2

    60%

    3

    50%

    4

    40%

    5

    30%

    6

    20%

    7

    10%

    Är kortet felaktigt eller försenat ber vi dig ta kontakt med oss på telefon 0470-58 32 80, via minasidor@lanstrafikenkron.se

    eller på adress:

    Länstrafiken
    Region Kronoberg
    351 88 Växjö

    Missbruk
    Länstrafiken Kronoberg kan komma att blockera person från vidare användning av denna tjänst om tjänsten missbrukas.

    Avtal
    Om du genomför ett köp godkänner du samtidigt:
    - att Länstrafiken Kronoberg registrerar uppgifterna du lämnar i formuläret för att kunna genomföra kortköp
    - att Länstrafiken Kronoberg registrerar uppgifter om din bank